Dag 15 en 16 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Julie, Tim en Sara - WaarBenJij.nu Dag 15 en 16 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Julie, Tim en Sara - WaarBenJij.nu

Dag 15 en 16

Door: KwiK, kwek en KAK

Blijf op de hoogte en volg Julie, Tim en Sara

04 Augustus 2014 | Ghana, Accra

Tik hem dagblog,

Vrijdagochtend begon met iets gaafs. Toen we onze kamer uitstapten, zagen we dat de werklui bezig waren met beton leggen op het plein van UPCO. Tot onze schrik zagen we dat de zakken cement al bijna op waren. Gideon vertelde dat de zakken cement uit een donatie van de ouders zijn betaald maar dit was niet genoeg. Wij besloten om wat zakken te kopen. Aan de weg hier voor de school haalden we 6 zakken cement. Gideon was erg blij en bedankte ons zeer. Hierna volgde een fotoshoot met scheppen kruiwagen en zakken cement. Daarna vertrokken we samen met SASO docente Stella (die wij stiekem van alcoholist verdenken aangezien ze laatst op SASO wel erg handtastelijk was nadat we haar iets uit een gek flesje zagen drinken) naar het stadscentrum waar ook de markt plaatsvond waar we de dag ervoor waren met Augustina. We gingen naar het eerste museum maar dit was om 10 uur nog gesloten. We besloten daarom om ervoor nog voetbalshirts (die mega duur waren maar Juul en Tim erg leuk staan) te kopen en een Afrikaans blousje. Hierna gingen we toch maar eerst beginnen in het andere museum. Dit nationaal museum over de geschiedenis van Ghana werd een soort worstelshow tussen de oogleden en het brein, als drie zombies liepen we tussen de opgegraven potjes en pannetjes. Daarna werd geiten in beeldentuin de foto's zijn bijgevoegd. Helaas is de linkerarm van een versteende kanobouwer door fotoshoot gesneuveld, maar dat weet niemand. Er volgde een uitgebreide lunch in een Ghanees/Amerikaans fastfoodrestaurant. Precies wat we nodig hadden, een lekkere hotdog met friet. Als 3 zwangere vrouwen (stella's eten werkten wij namelijk ook nog even weg) wachelden we naar het Kwame Nkrumah Memorial Parc. Hier lag de eerste president van Ghana begraven en er was een klein museum met zijn oude spullen en foto's. Zijn opvolgers waren lang niet zo goed dus deze president is voor de Ghanezen het enige echte nationale symbool. Bij terugkomst op UPCO mochten we van Gideon lekker rusten want die avond zouden we uitgaan met Augustina en Daniel. We hebben een paar bars gezien en het was heel leuk ondanks de regen. Helaas zijn we door grote worsten op stokken allemaal aan de schijterij (dus vanmiddag hebben we even wat kurken gekocht) waardoor we vannacht om ste beurt de wc verbruinden. De wekker stond om 5.30 voor de zonsopgang maar het regende wat te hard waardoor we toch maar bleven liggen. Het verbaasde ons wel dat de werklui van het beton leggen op dat tijdstip al begonnen waren. Om half 9 vertrokken we met Dori, een hulpje van UPCO en Gideon lopend naar de kerk. Daar vond de rematch van de worstelwedstrijd uit het museum opnieuw plaats. De dienst duurde twee uur en was in het Twi. De Engelse bijbel was ook niet veel soeps. Desondanks was het wel bijzonder om mee te maken. Na de dienst kwam zo ongeveer de hele kerk zich aan ons voorstellen. Op de weg terug naar UPCO ontpopte Sara zich als een ware Usain Bolt in de honderdmeter sprint met als finish de wc. Die middag leerde Augustina ons kleren wassen op de Afrikaanse manier. Grappig maar het was moeilijker dan gedacht en we konden er dan ook alle drie niks van. We waren alle drie wel te schijterig om onze onderbroeken te geven. Hierna volgde een presentatie voor de ouders van de kids van de scholen. Gideon stelde ons voor en vertelde wat we allemaal meegebracht hebben en wat er door ons hier achter blijft. Hierop volgde een groot applaus van de ouders. Tijdens de lekkere maaltijd van Augustina kwam de trainer van het hockeyteam met zijn vrouw langs. Zijn vrouw gaat voor ons de blousjes maken en moest hiervoor onze maten opmeten. De trainer vertelde over een hockeyveld in het stadscentrum dat het enige hockeyveld in Ghana is. Hij wilde dit graag aan ons laten zien dus wij besloten om vanavond nog samen met hem mee te gaan. Dit was gaaf om te zien. Raar dat ze hier al meer dan een jaar spelen op een veld met gaten erin en ze hockeyschoenen met noppen niet eens kennen. We ontmoetten wat mensen van het nationale hockeyteam die erg goed waren en ook nog eens heel aardig. Tim sloofde zich graag even uit waarvan de meiden dan ook erg onder de indruk waren. Morgen gaan we aan het hockeyteam op SASO sleutelen en gaan we naar CAS, de plek waar Gideon op het idee gekomen is om deze scholen op te zetten. Houdoe! Zoen

• 04 Augustus 2014 - 07:49

Freek:

Wat een belevenissen weer! weet niet of kurken de uitkomst zijn van jullie ontwateringsprobleem. Hopleijk gaat het snel weer beter. Zijn er wel filmopname gemaakt van die sprint door Acca? Nog heel veel plezier!

• 04 Augustus 2014 - 07:54

Eva En Elise:

Hou doe kwik kwek en kak! Het heeft ons al verbaasd dat het 2 weken heeft geduurd voordat jullie spijsvertering iets versneld is geraakt! Hoop dat jullie fit blijven voor de hockeywedsfrijden en de laatste week upco. Maken jullie ook wat filmpjes met geluid? Van Upco gideon en alle mensen daar bedoelen we :). We worden steeds nieuwschieriger naar match tussen brein en oogleden. Nog 6 dgn! Mucho pleziera. Wij genieten van de drukte rondom de Etna. Die sinds 5 juli rommelt en lava spuugt! Verwarrend voor ons brein al die rommelende geluiden. Ciao mes Bella s en THE captain

• 04 Augustus 2014 - 14:34

Tessa:

Hi jongen en meiden,
    Komt het door de worst of hadden jullie ook lokale drankjes gedronken? Hebben jullie iets ingenomen om het te stoppen? Goed idee van jullie om het cement aan te vullen! Zijn 6 zakken genoeg? Dat verhaal over de alcoholiste ging vorig jaar ook al rond. Aan wie zat ze? Aan Tim of sloeg ze de kinderen? Veel liefs Tessa

• 04 Augustus 2014 - 19:36

Marietta:

Zo heerlijk om jullie enthousiaste verhalen te lezen. Het lijkt allemaal Afrikaans maar tot redelijk goed geregeld.? Fijn dat jullie af en toe kunnen helpen met zaken waar je direct resultaat van ziet, zoals de golfplaten en cement. Naast natuurlijk het plezier wat jullie brengen. Nog maar even! liefs Marietta