dag fjorton - Reisverslag uit Accra, Ghana van Julie, Tim en Sara - WaarBenJij.nu dag fjorton - Reisverslag uit Accra, Ghana van Julie, Tim en Sara - WaarBenJij.nu

dag fjorton

Door: De mislukte kapsels brigade

Blijf op de hoogte en volg Julie, Tim en Sara

01 Augustus 2014 | Ghana, Accra

kära dagbok,

Vandaag was een drukke dag maar wel een hele leuke. Vanochtend rond een uur of 10 vertrokken we met de kokkin Augustina naar de central market. We hadden geen idee wat we konden verwachten en hoe het er uit zou zien. Voor het vertrek sprak Gideon nog de zeer bemoedigende woorden: "and don't show any money there of you'll come here with tears in your eyes". Gerustgesteld namen we de bus (trotro) naar het stadscentrum wat zo'n halfuurtje rijden was. Daar aangekomen waren we totaal verwonderd. Zoveel mensen, zoveel eten, zoveel geuren en overal klonk het oebroenie wat "wit mens" betekend. We liepen langs alle afdelingen want alles was netjes gegroepeerd per soort en vrucht. Zo had je een tomaten plein en een straten blok met vissen. Zigzaggend door een markt die ongeveer de hele oppervlakte van Leidschendam en Voorburg bestrijkt wisselde misselijkheid zich af met verbazing en respect voor de verkopers. Toen Tim na een uurtje lopen een van de tassen met gekochte groenten op zijn hoofd probeerde te dragen. De mensen zagen het als een witte circus atractie en bleven graag even staan om uit te lachen. Wie liepen verder en Augustina leek overal de weg te weten. We kochten een stapel Afrikaanse stof om kleren van te laten maken. En heel veel ingrediënten voor een speciaal Ghanees gerecht en dat we in de middag met hulp van Augustina zouden gaan maken. Nadat we met de bus weer terug naar UPCO waren gereden was het tijd ons om onze handjes uit de mouwen te steken voor het koken. Het eten was niet heel lekker en een beetje droog maar dat kwam ook omdat we niet echt honger meer hadden nadat we 5 minuten daarvoor een mango hadden weg gewerkt. Na eten ontstond het briljante idee van de girls om vlechtjes in hun haar te laten maken. Na een paar uur stilgezeten hebben mocht het resultaat er wezen. Als is vooral Sara er niet mooier op geworden. Nu hebben we lekker knakworstjes gegeten en gaan we zo lekker naar bed. Morgen gaan we voetbalshirts kopen (eindelijk) en naar het national museum.

Sov på

• 01 Augustus 2014 - 23:31

Jonito:

Blijven leuke verhalen van jullie avonturen!
    Ga zo door, al over de helft... Gr. Jonito

• 02 Augustus 2014 - 02:05

Mats:

En waarom heb jij geen vlechtjes dan tim?

• 02 Augustus 2014 - 09:10

Les Amicies Des Sicilie:

Pronto. Mooie foto's! Goed oefenen Sara , handig al die boodschappen op je hoofd. En wat je haar betreft, wij vonden het wel leuk zo wat wij in het donker zagen. Tim hoe houd je het vol met die gekke meiden? nu erg benieuwd naar jullie afrikaanse recepten.
    Leuk dat jullie ook wat daagjes vrij hebben om wat van de cultuur en het land te zien. Veel plezier vandaag. a domanie, ciao Eva en Elise

• 02 Augustus 2014 - 09:12

Mary Pols:

Wat een geweldige ervaring Sara. Geniet van ieder moment. Dit zal je nooit meer vergeten.

Kus
    Je tante

• 02 Augustus 2014 - 11:35

Patricia:

Wat een leuke verslagen en foto's! En wat doen jullie veel zeg. Wat een ENERGIE! En dat ondanks de hitte. Veel respect voor jullie inzet en enthousiasme. Nog één week te gaan. Geniet ervan!

• 02 Augustus 2014 - 14:46

Riette Bosman:

Hoi Lieve Saar en andere reisgenoten
    Wat leuk om je verhalen te volgen en de foto's uit het verre Afrika te zien. Een geweldig avontuur in het verre Ghana maar op deze manier ben je toch ook een beetje dichtbij. Wat zal je veel indrukken opdoen en stil zijn van de armoede en smerigheid maar tegelijkertijd genieten van de mensen die ondanks alle omstandigheden vaak erg vrolijk en tevreden zijn met hun eenvoudige leven. Leert je even weer wat werkelijk belangrijk is maar volgens mij wist jij dat al lang! Lieverd we hopen dat je nog een weekje zult genieten, laat je hart maar volstromen en je hoofd. We willen je verhalen en ervaringen graag horen als je terug bent. Heel veel liefs, doe voorzichtig en graag tot gauw. Dikke knuffel vanuit zonnig Gramsbergen.
    Wim-Riette-Jurre en Hessel. En een snuffeltje van Bajo

• 02 Augustus 2014 - 20:47

Ria En Emile Velthuizen:

Dank jullie hartelijk voor het reisverslag. We zouden ook wel op die markt willen lopen om een stofje te kopen. Zo hebben we een indruk van de markt. Dank, dank nogmaals dank ook voor de foto's!
    Nog een weekje en jullie zijn al weer terug en zit de reis er op met een fors stuk aan ervaring rijker.
    Groeten!

• 03 Augustus 2014 - 11:04

Marlies:

Wat zijn jullie lekker actief daar. Fantastisch hoor! Die markt is ook wel een ervaring.
    En wat gaat het snel, laatste week alweer. Geniet er nog van.Groetjes, Marlies