天9和10 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Julie, Tim en Sara - WaarBenJij.nu 天9和10 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Julie, Tim en Sara - WaarBenJij.nu

天9和10

Door: Kwik Kwek en Kwak

Blijf op de hoogte en volg Julie, Tim en Sara

28 Juli 2014 | Ghana, Accra

Schönes tagblog

Gisterochtend voelde Juul zich nog niet super maar had het idee dat ze wat moest eten en het dan misschien wel eens beter kon zijn. Wij gingen vroeg de kamer uit en kwamen Gideon tegen. Hij gaf ons een kleine rondleiding over het terrein van het hotel en vertelde dat hij ook zoiets graag wil beginnen. Het lijkt hem leuk als er mensen naar zijn hostel komen om ook krokodillen te spotten. Hierna hebben we gezellig met z'n 4en ontbeten aan het krokodillen meer. Juul nam weer haar pillen en zuurstokroze drankje maar voelde zich toch nog niet top. Toch wilde ze zo stoer als ze is wel graag met ons mee wandelen in het nationaal park (waar we zo naar uit hadden gekeken). In het nationaal park gingen we met een groep en een gids het regenwoud in. Helaas zat er een onwijs vervelende groep mensen bij die op de hangbruggen gingen springen en hard schreeuwen, waardoor we natuurlijk geen dier hebben gezien. Maar het was alsnog een briljante ervaring. Je liep over loopbruggen boven het regenwoud wat een unieke kans bood het bos van boven te zien en een schitterend uitzicht op de koop toe. Nadat Julie en Tim de groep voor ons de huid vol hadden gescholden kwamen we weer terug op vaste grond. Tot opluchting van Julie want die ging bevend over de loopbruggen van touw ivm de hoogtevrees, maar ze hield groot. Eenmaal terug bij Gideon leek het ons een goed idee als Juul goed zou lunchen, misschien zou ze zich hierna beter voelen. We gingen terug naar het krokodillen restaurantje en hebben daar heerlijk frietjes met kip gegeten, mmm. Juul voelde zich hierna inderdaad weer kiplekker! We gingen weer op weg maar we hadden geen idee waarheen. Toen we stopten waren we in het dorpje waar gideons vader vandaan komt. We ontmoetten zijn twee lieve oude tantes en liepen hierna naar het huis waar een man woont die hij zijn broer noemt. Het grappige is dat ze in deze cultuur de vrouw van je broer ook je eigen vrouw noemen. Onderweg kwamen we een huilend meisje tegen. Gideon praatte wat met haar en gaf haar een paar cedi's. Hij vertelde ons erna dat gezinnen hier soms van 2 cedi's per week moeten leven en het meisje huilde omdat ze de 2 cedi's was kwijtgeraakt. In deze cultuur is het normaal dat je dan een peper in je vagina krijgt. Verschrikkelijk. Het is voor ons niet voor te stellen dat hier zulke dingen gebeuren terwijl voor ons 2 cedi's ongeveer 35 cent is en we dit niet eens oprapen wanneer het op de grond gevallen is. Hierna gingen we naar een huisje waar Augustina, haar zus en een ander hulpje van UPCO druk bezig waren met hun eten te bereiden. Ze hadden een grote stamper waarmee ze met 1 hand zelfs harder pureerden dan Tim met twee handen en de hele kracht van z'n lichaam (wat een slappeling hihaa). Na een uur de kookkunsten bewonderen kwam Gideon terug van zijn ritueel die hij met zijn familie moest doen omdat ze elkaar lang niet hadden gezien. Wij hoopten dat we toch nog naar de olifanten hut gingen maar welloe. Gideon bracht ons naar een hotelletje waar wij onze tassen neerzetten in de kamers en erna weer teruggingen naar het huisje waar Augustina was. Ze bereidde een heerlijke maaltijd voor ons klaar. Hierna hebben we nog even binnen geschuild voor de regen en daarna liep ze samen met haar zus mee naar het hotelletje. Daar hebben wij met z'n 3en nog even gezellig gepokerd op bed (Sara was zo slecht dat ze zelfs de geleende punten van Tim niet kon terugbetalen). Hierna gingen we zonder laken en kussen slapen. Gek hotel. Vanochtend zaten we om half 9 beneden aan een tafeltje te wachten op Gideon en wat er zou vandaag zou gebeuren maar de zus van Augustina kwam ons heel lief een ontbijtje brengen. Hierna gingen we terug naar hun huisje en kwam Gideon ons ophalen. We gingen samen met Augustina en het andere hulpje van UPCO op weg terug naar UPCO. Juul voelde zich helaas weer wat minder dus wat rustig aan doen, naar buiten kijken en hopen dat de wind haar goed zou doen. Halverwege stopten we om boodschappen te doen. We kochten notabene lekkere broodjes met salami die we erna in de open achterbak hebben gegeten. Het broodje en de buitenlucht deden Juul goed. Hoewel het weekend interessant en erg gezellig was en we de lieve Gideon beter hebben leren kennen, was het oke wel weer heerlijk om terug te zijn in ons huisje, want zo voelt UPCO en ons kamertje. De kids hadden vandaag vakantie vanwege het suikerfeest dat nu gevierd wordt. Lekker dat wij even konden relaxen met wat muziek, een lees- of dagboek en Tim wat voetballen met wat kinderen. Augustina kwam ons een lekkere echte ghaneese maaltijd brengen (die zijn er blijkbaar toch ook nog). Gideon heeft net nog wat ghaneese beterschap-liedjes voor Juul gezongen. Wat een schat is het toch. We proberen nu nog even onze buikspieroefeningen te doen en gaan dan weer lekker in ons eigen bedje slapen. Tot morgen, kussies&knuffelsss

• 28 Juli 2014 - 23:45

Elise En Eva :

Liebes schone adventuriers. Weer een dag blog. Wow! Ik ben verslaafd en probeer in elk café tje waar ik kom in te loggen. Gelukkig hebben we in deze bb deels wifi. Ontroerend te lezen van gideon s familie en het meisje. Wat een onrechtvaardige wereld is het toch, gewoon een kwestie van geluk waar je geboren bent. Julie je bent een kanjer daarop hogtes in het oerwoud en dan ook nog ziek! Jammer dat we geen foto's met krokodillen te zien krijgen door die schreeuwende massa . Volgende keer beter. Tim je bent een kanjer! Saar we gaan thuis spelletjes oefenen;). Morgen dansen? Veel plezier en ciao van di mama italiano. Het is hier hot vandaag rond 35..... We denken aan jullie

• 29 Juli 2014 - 01:12

Ria En Emile Velthuizen:

Heerlijk (om 1 uur in de nacht) iets vertrouwds te lezen van jullie. Fijn zoals jullie het hebben
    gehad hé zoals het uit het verslag te lezen valt. We volgen, ondanks de afstand, jullie op de voet. Ligt aan de verslaglegger die e.e.a. goed kan verwoorden.Jullie maken er ons zo blij mee! Leuk met je geskiped te hebben Julie. Zo nu ga ik slapen. Welterusten en een :-)